INNOWACJA PEDAGOGICZNA „UWAŻNOŚĆ- nasza siła, wielka moc”.
Nauczyciele realizujący innowację: ANITA WIENER i ANNA DZIERGAS
we współpracy z autorką programu Katarzyną Gruszką (Uważna Edukacja).
„UWAŻNOŚĆ- nasza siła, wielka moc” to autorska innowacja edukacyjna, która bazuje na założeniach Jona Kabat–Zinna, twórcy najpopularniejszego, 8-tygodniowego modelu pracy z uważnością – MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Uważność to „szczególny rodzaj uwagi, nieosądzającej i intencjonalnie skierowanej na wybrany element bieżącego doświadczenia”. To kompleksowe narzędzie do rozwijania i stymulowania zmysłów, usprawnienia procesu zapamiętywania i budowania motywacji oraz pozytywnego nastawienia do nauki.
Program jest realizowany w SOSW w ZPO w Leśnicy od 1 października 2024 roku do
31 maja 2025 roku. Głównym celem projektu jest troska o zdrowie psychofizyczne dzieci i młodzieży oraz pomoc w umiejętności uspokajania się, wyciszania oraz opanowania sztuki samoregulacji i koncentracji.
Główne założenia zajęć:
- Zajęcia wspierające rozwój dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
- Innowacja „UWAŻNOŚĆ- nasza siła, wielka moc” może być prowadzona w ramach zajęć dodatkowych, terapeutycznych, obowiązkowych zajęć dydaktycznych lub w formie ćwiczeń śródlekcyjnych.
- Bazuje na różnego typu ćwiczeniach, projektach, biblioterapii, muzykoterapii, aktywnościach ruchowych- indywidualnych i grupowych, arteterapii, sensoryce,
- Na zajęciach dzieci i młodzież uczą się m.in. rozumieć swoje wewnętrzne złości, akceptować swoje emocje, zamiast je tłumić, a także pielęgnować życzliwość do innych. Wykonują ćwiczenia, które pomagają im poprawiać koncentrację oraz radzić sobie, kiedy ogarną ich trudne emocje. Zajęcia stymulują wszystkie zmysły, przez co przyczyniają się do tworzenia nowych połączeń między synapsami nerwowymi, które powstają w wyniku interakcji pomiędzy organizmem a środowiskiem. Dzięki temu procesy myślowe przebiegają sprawniej i są efektywniejsze.
Obecnie dzieci są ze wszech stron narażone na nadmierną ilość bodźców. Żyją w świecie pełnym zawirowań. Życie nieustannie przyspiesza, ulega ciągłym zmianom i stawia przed nimi coraz to nowe wyzwania. Towarzyszą temu napięcia, stresy, frustracje. Efektem jest dramatyczne pogorszenie umiejętności skupienia i uważnego słuchania, kłopoty w relacjach, alienacja czy chorobliwa więc potrzeba akceptacji.
Odpowiedzią na ten stan rzeczy jest uświadamianie młodych ludzi, przekazywanie im wiedzy na temat ich własnej siły, stabilności i wewnętrznej zdolności rozwijania się, umiejętności korzystania z wewnętrznych zasobów. Jedną z metod radzenia sobie ze stresem i długotrwałym napięciem jest stosowanie technik uważności. Teoria i praktyka uważności uświadamia, że rozwój emocjonalny i społeczny dzieci można i warto wspierać. Już sama znajomość technik uważności może zainspirować do pomagania uczniom w radzeniu sobie z emocjami i konfliktami – zamiast wszechobecnego karania i nagradzania.