Czytam z klasą lekturki spod chmurki

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
międzynarodowy projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III
edycja III

 

 

 

Imię i nazwisko autora projektu
Honorata Szanecka

Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację
Anita Wiener

 

Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Trzecia edycja projektu polega na skorelowaniu czytania określonej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat cech i kompetencji zawodowych bohaterów w niej występujących. Ponadto projekt ma na celu wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie.
Coraz bardziej wydaje się, że czasy papierowych książek idą w zapomnienie. Młodzi ludzie niechętnie po nie sięgają, a wiodącą skarbnicą różnorakich tekstów stał się Internet. Okres pandemii zdecydowanie pogłębił problem zbyt długiego spędzania czasu przed ekranem monitora,  co z pewnością przełoży się w przyszłości na wiele wad postawy oraz wzroku.
Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania,  od 1 października 2021 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną oraz zgłębianie wiedzy na temat zawodów wykonywanych przez bohaterów.

 

Realizację projektu rozpoczęliśmy od wysłuchania „Rozchmurzonego opowiadania na powitanie”. W naszej klasie stworzyliśmy kącik czytelniczy, w którym zagościła główna bohaterka opowiadanie chmurka Tosia. Okazało się, że Tosia to bardzo dociekliwa chmurka. Napisała do nas list, w którym zachęca naszą klasę do zorganizowania grupy tajnych agentów. Naszym zadaniem będzie zbieranie informacji na temat różnych zawodów. Następnie przystąpiliśmy do realizacji zadań z modułu I „Podróże małe i duże”. Wybraliśmy lekturę pt. „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego, którą czytała nam nasza pani. Ustaliliśmy, jaki zawód wykonywał główny bohater i stworzyliśmy rysopis poszukiwanego. Na poszukiwania udaliśmy się do wirtualnego Miasta Zawodów. Zdobyte informacje dotyczące zawodu reportera zapisaliśmy w lekturnikach. Wędrówka po wirtualnym mieście tak nam się spodobała, że wspólnie narysowaliśmy własne Miasto Zawodów. Realizując kolejne zadania z projektu przygotowaliśmy piękny plakat zachęcający innych do czytania papierowych książek. Zrobiliśmy również zakładki do książek w kształcie afrykańskich zwierząt. Na zakończenie modułu I zorganizowaliśmy  Dzień Postaci z Bajek, w którym wzięli udział nasi koledzy i koleżanki z innych klas. Jesteśmy bardzo ciekawi, jakie zadania przygotowała dla nas Chmurka Tosia w module II.

 

 

Naukowy zawrót głowy

W module II pod hasłem „Naukowy zawrót głowy” wybraliśmy lekturę Agnieszki Frączek pt. ”Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”.  Autorka książki opowiada o dzieciństwie Tuwima, o jego przygodach i psotach, o tym, jakie miał zwierzęta i jak się uczył.  Okazuje się, że był on takim samym uczniem, jak inne dzieci i często wpadał  w tarapaty. Poznaliśmy również najważniejsze wiersze Juliana Tuwima: „Lokomotywa”, „Rzepka”, „Ptasie radio”, „Okulary”, ”Spóźniony słowik”. Po przeczytaniu lektury wspólnie zastanawialiśmy się, jakie zawody pojawiły się w książce. Ustaliliśmy, że tym razem będziemy szukać informacji dotyczących zawodu:  badacz – naukowiec. W tym celu udaliśmy się do wirtualnego Miasta Zawodów. Informacje dotyczące atrybutów badacza oraz jego wyglądu zapisaliśmy w LEKTURNIKACH. My również chcieliśmy się poczuć, jak naukowcy dlatego samodzielnie zaplanowaliśmy i wykonaliśmy eksperyment „Wybuchający wulkan”. Narysowaliśmy również komiks, który przedstawia wymyślone przez nas przygody Julka Tuwima.

 

Na ratunek

„Na ratunek” to hasło ostatniego – III modułu projektu, w którym braliśmy udział. Tym razem wspólnie czytaliśmy książkę Czesława Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem”. W LEKTURNIKACH uzupełniliśmy strony związane z wybraną przez nas lekturą oraz wykonaliśmy kolorowe lapbooki. Żeby poznać lepiej zawód strażaka wyruszyliśmy do Wirtualnego Miasta Zawodów. Jednak największa frajdę sprawiło nam zrobienie z dużego kartonu remizy strażackiej, do której wszyscy mogliśmy wejść J Zrobiliśmy także wozy strażackie z wytłaczanek po jajkach. W przyszłości wszyscy chcemy zostać strażakami.

 

 

Wielkość liter